tirsdag 7. august 2012

Med fluestang på finnmarksvidda - del 1



Da var turen et faktum og bloggen må oppdateres.
Jeg vil dele turen i 2 eller 3 deler for og få mest mulig med..Del 1 vil omhandle fra starten til vi går fra Båkkisbekken!




Det hele startet onsdag 25 juli da Vidar  kom kjørende fra suldal til Sauda klokka 9.30 for og hente meg, vi skulle herifra og til karmøy flyplass for så og fly videre til Alta.

Vi var i Alta rundt 22.00 onsdags kveld og kapret en taxi som skulle bringe oss ut til Østre tverrelvdalen som var det lengste vi kom i bil, her fra startet marsjen Ca 22.30 og skulle bli en knallhard etappe på rundt 5-6 timers vandring ..Vi måtte opp i høyden så det sier seg selv at dette ville bli hardt med tanke på tunge sekker og en allerede lang dag på fly.
Vi tok 5 minutters pauser hver time.


Her har vi endelig kommet oss opp i Høyden og fikk oss noen skiver og litt vann.

Vi hadde planlagt at vi skulle forbi Martens vannet og videre mot Samul før vi startet fisket,det betydde at vi måtte slå opp teltet rundt sopas et sted kun for hviletid.
Våte marker gjorde det svært tungt og gå ,så når vi endelig annkom første teltplass var jeg totalt utslitt..

                                                                  Martensvannet

                                                                Reinsgjerdet ved Sopas

Frem til det siste bildet her var turen mer eller mindre en lek, da vi vandret på en grusvei,men etter dette gjerdet startet, blei turen fort en slitsom affære over myrer å våtmarker med godt og vel 30 kilo pluss på ryggen.

Vi hadde en matstopp på veien til Samul, da vi stoppet i et vatten jeg ikke husker navnet på, her rigget vi opp stangene og fisket opp noe matfisk, Vidar tok den største her på rundt 750 g samt noen småtasser.

Steikefisk
                                                                         Grei start på fisket

Da vi hadde fordøyd maten pakket vi sammen og vandret videre mot det som skulle bli vår første leirplass, Vidar har skrevet en bok som "Fiskesommer" og her har han satt egne navn på vanna og nå skulle vi til plassen han kaller "Røyevika", det er 3 vatten tett i tett som vi kaller røyevanna :)

Leirplassen ved Røyevannet
Da vi hadde fått satt opp leiren var det rett ut og undersøke området for fine fiskeplasser,Vidar hadde jo vært her mange ganger så han visste kor han sku plassere seg :) Jeg derimot vandret motsatt vei og det viste seg at jeg gjorde et riktig valg :) Det gjekk ikke lange tia før eg hadde dratt opp mine første Røyer .


Røya er en nydlige fisk som gir en utrolig kamp

Vidar nyte synet




Sjøl på Vidda slipper man ut det man ikke trenger.
                                         Det blei selfølgelig noen Ørretter også i Røyevanna :)  

Etter at vi hadde vært 2 dager i Røyevann ved samul gjekk turen videre mot stabburselva,men først måtte vi prøve lykken i båkkis bekken,da jeg først så denne bekken trodde jeg det hadde tørna for Vidar..
I pøsende regnvær og relativt heftige vind skulle Iveren min få seg en knekk, jeg hadde ikke troa på dette båkkis opplegget hans, med 2 stanglengder fortom og en Europea12 i enden prøvde jeg å legge ut flue i denne pittelille bekken, det var ikke lett og få flua der du siktet den mellom alle steinene og den strie strømmen, men da flua først traff vannet så sa det pang i den andre enden og iveren var tilbake :)
vi tok en 5 pene ørretter på den lille timen vi fisket her :)

Vidar med fast fisk i båkkisbekken

  
Dette var del 1 av turen, i morgen vil jeg oppdatere del 2 som vil handle om annkomst av stabburselva og videre.Vil og dukke opp en del bilder av både fugler , blomster , landskap og det som følger en på tur :)              


3 kommentarer:

  1. fine bilder, men du trenger et kurs i samiske stedsnavn :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha ja helt Klart Johan, men så må man tenke litt , har man lyst å vær så avslørende ? :) Nå er samisken min like rusten så latinen min er , og da får jeg muligens ha disse stedene for meg sjøl :) Kjenner du deg igjen noen steder ?

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett