onsdag 8. august 2012

Stabbursdalen -del 2

Nattens regnbue fra 2 kilos strømmen

Lørdagen dro vi ned til stabburselva , vi fulgte båkkis bekken nedover og valgte oss leirplassen Vidar hadde brukt de siste gangene , Sonen vi fisket mest i kalles 2.5 kilos strømmen, ikke fordi vi kan skryte på oss noen i den sizen der , men der fantes stor fisk her, opp til flere :) Da vi hadde rigget opp teltene satte vi oss på berget og kokte litt kaffe samt spiste litt, det gjekk ikke 1 minutt engang før storfisken viste seg rett foran nesa vår, på en typisk standplass i bakevja av en stein sto det flere kjemper og snappet i seg døgnfluene som kom drivende forbi, det var relativt store døgniser som klekket, vi fant ut at vi trodde det måtte være Siphlonorus arten , noen baetiser og en enda mindre art som kan ha vært ignita ..

2 1/2 kilos strømmen

Siphlonorus ?

På dette strekket hadde vi flere muligheter, elva var bred å grunn og hadde fantastisk mange fine standplasser for typisk storfisk og stå på.
Vi var og veldig heldige med været disse dagene mener eg, spesielt nettene fasinerte meg med knallrød himmel og nydlige sol nedganger rundt midnatts tider, at en vakker elv blei enda vakrere med det rødlige sol skjæret midt på natten gjorde at jeg sleit med og gå i teltet,om det var en grunn til og legge seg så var det grunnet myggen som svermet rundt deg :)

Midt i 2.5 kilos strømmen

Strekket oppforbi , nydlig strekk på rundt 500 m

Mye skog rundt Elva her

Vidar i gang med middagen
 Viss det var noe på denne turen som skuffet meg, så må det ha vært alle leirplassene rundt omkring, greit nok med leirplass men for guds skyld Rydd opp etter dere..På visse plasser langs elva var det gjerne 4-5 bål groper tett opp i hverandre etterfulgt av vinflasker og masse annet søppel.
Det er heller ingen vits og felle masse trær for og få fyr på bålet, det er plenty med ved liggende.

Så det var svært tydelig mye folk som gjekk her, selv traff vi 4 personer fra Skiens område som låg i nærheten av Båkkis, og på veien hjem traff vi en Far og Sønn som hadde campet noen dager langs elva.

Her var elva grunn og brei, kunne omtrent vade tvers over om det var ønskelig :)

Av en eller annen grunn så var fisken i 2.5 kilos strømmen en vrien fisk og få på land, jeg mistet en ettter en etterhvert som de beit på, enten sleit de fortommen av eller så vrei de seg av flua mi ..Vi opplevde spinnerfall den ene natta og da mistet jeg en meget stor ørret etter at den hadde flydd rundt i  elva med omntrent hele backingen min ute ei stund :() Det var helt rått ..
Det blei jo fisk her også, Vidar fikk lurt et par på noen og 50 cm litt lenger oppe og jeg dro noen kilos fisker ..

Ene dagen dro vi nedover elva, vi la merke til at det var gode klekkinger hele veien ned så vi fisket oss ned til Laksekulpen, det blei noe småfisk på vei ned og noen syke opplevelser i Laksekulpen :)

På vei nedover havnet vi oppi noen av disse hendelsene, vidar fisket og jeg fotograferte ..
fisken var ikke av de største her men ga en fin kamp og låg tett under kilon  ..

Mygg jævler var det nok av :)

En vårflue vi ikke dro kjensel på

Partidge off reddington

Jeg hadde en veldig merklig opplevelse i laksekulpen, jeg fisket på en vakende ørret som sto kloss i land og den tok , den gjekk fullstendig bananas og gjorde flere utras og hoppet vilt, fisken var ikke av de største men jeg anser den for og ha vært en 3 kvart kilo, jeg var klar for og plukke den opp med håven i det en gjedde kom stormende opp og glefset i seg ørretten min, plutslig hjadde jeg 2 fisker på en flue, gjedda beit tvers over ryggen på auren og drog utover, jeg forsto ingenting av hva som skjedde men jeg forstop såpass at jeg ike hadde tenkt og la den svømme avgårde med ørretten min uten kamp :) etter noen intense sekunder, kansikje 1 minutt så kom fortommen tilbake uten fisk og uten flue, gjedda vant denne kampen og ledet nå 1-0 ..

Jeg byttet fortom og satte på en Streaking caddis, en liten time etterpå veltet en svær rygg seg over caddisen og drog utyover kulpen igjen, det skjedde så fort at jeg var sikker på at dette måtte være den største ørretten jeg noengang hadde vært bortpå, det viste seg og være en gjedde igjen :) denne gangen vant jeg og stillingen var 1-1 :) Gjedda havnet over bålet og ble spist opp der og da :)

Vidar glefset i seg det som var av gjedda :)

Etter noen flotte dager drog vi nedover elva og satt opp teltet på en plass vi kaller "telt strømmen", her hadde vi tilgang til mange fiskeplasser både oppover og nedover elva, vi hadde teltstrømmen rett utenfor teltet, og vi hadde 2.2 kilos drømmen rett nedenfor, den rant videre til ravinestrømmen som noen hundre metere lenger nede ble møtt av 2 kilos strømmen :)

Det var vel aldri tvil om hvor den beste plassen var og det var 2 kilos strømmen, der drog Vi kun fisk over 50 cm :) Vi var ikke fult så heldige med værforholda her ved den nye telt plassen, først masse regn og så mye vind etterfulgt av 2 nydlige dager med full måne å Røde solnedganger :) Klekkinger var det smått med , og vak likeså..Likevel var det fisk oppe og viste seg til tider og da fikk vi kastet litt ..

2 kilos strømmen .

Fast fisk i 2 kilos strømmen

Kaffe Lars

Naturen på Finnmarksvidda er Variabel, Fra lange sletter til tett skog gjør den utrolig sjarmerende, med reinsdyr på slettene og heiloen som fulgte oss omtrent heile veien med sine pipelyder gjorde at ensomheten aldri blei total :) Havørna seilet over elva ilag med både fjellvåk og falken, Silanda og Laksanda var også tilstede ilag med masse andre små fugler :)

Såg ikke så mye til lemenå, men mange døde låg der.

Moltene vi hadde gledet oss til og plukke var ikke modne enda.

Skogstorksnebb var det mye av nede i skogen

Chåkka razza

Ørretten såg frisk og fin ut med mye marflo i seg :)

Reinsdyra gjekk rett på oss på veien hjem.

Havørna
 Det var en morning vi satt og spiste frokosten helt nede ved elvekanten da jeg plutslig såg havørna kom flygende rett mot oss, den kom veldig lavt og jeg var heldige som satt klar med 200mm.

Ballblomen er også en vakker blomst som viste seg flere flere steder

Vanskelig og si hva som har bodd her, men fasinerende arbeid :)

Turen var fantastisk lærerik for min del på mange måter, og reise med Vidar var nok et smart og heldig valg med tanke på kunnskapen han bærer på, jeg plukket opp masse tips underveis og lærte mye nytt angående fotografering :) Om vi får flere turer ilag hit er usikkert, men at jeg skal tilbake er det liten tvil om :) største drømmen nå er og håpe at jeg engang kan få med meg sønnen min opp en gang selv om det blir mange år frem i tid ..

Jeg vil muligens legge ut noen flere bilder fra turen ved en senere anledning, men føler jeg nå har vist nok for denne gang og håper dere som leser får noen gode vibbrasjoner og kanskje vil vurdere en tur til finnmark en gang i tiden , og kanskje dere tar med dere litt av det jeg har skrevet angående søppel rundt leirplasser, Villmarka er mye villere uten søppel etter mennesker og dessuten veger tomme flasker mindre enn fulle så har du klart å bære de fulle inn så klare du og frakte de tomme hjemm også :)
Nå står Sauda fjalla for tur resten av året, foruten en liten tur til hjelmelandsfjella :)

Ha en fortsatt fin sommer folkens :)