søndag 20. mai 2012

Årets første tur til Vatndalen

Med sommer i sikte stige optimismen, og driven til og fortsette turene er igjen fullt opplada etter en styggværs periode ..
Turen i dag startet klokka 10.30 ca, starta fra maldalsveien og opp den brutale grusveien til broa kommer, da svinger eg av og går den goe gamle stien oppover..Tungt , Varmt, og veldig bratt var konklusjonen etter og ha annkommet nedre del av tjelmen, der måtte eg vaske tryne for og senke temperaturen :)




Her starter turen, og bak det høye fjellet skal ferden ende i dag .
Her går eg på en grusvei et stykke, kan gå langt men eg foretrekke og gå på sti.

Eg tror denne nuten er temprei nuten, og iflg Nett ligger den på 700 moh .
Denne skal eg ikke opp på i dag, så eg går rundt den og forbi bak i dalen (vatndalen),Terrenget er flott, det er fjell under alle stega mine, bare gress mose og røtter i mellom, ikke særlig vått, vannet renner nedover så det er ganske tørrt :)
Tjelmen var første stopp, på rundt 400 moh, her var det ingen snøflekker igjen som eg beit meg merke i ..

Det er heller ikke særlig fint rundt tjelmen område lenger etter nye forferdlige veier som er kommet for hytte folka, eg tussla kjapt videre og møtte mye folk på vei nedover..Når eg kom opp på slettå forbi Krugdal begynte det å ligge snø, ikke overalt men flekkvis..

Her er et bilde av det første vannet, altså her eg faktisk skulle satse i dag!
Sies og være et Ok vann og fiske i rett etter isens avgang, og det var mye mygg og en del store steinfluer tidlig på dagen .

Bilde 2 her ser du fjellveggen der hillaren har base.

Eg dro rett over te Elva, forbi smalasund og opp te Kulpen, der satte eg meg ned , kokte kaffe og rigget stanga samtidigt som eg studerte den glass klare kulpen ..etter 1 times tid på ræva der uten å ha sett annet en store velstripende steinfluer som seilte helt uten frykt for det store gapet til ørreten som ikke var der i dag :)= Nei sanheten er nok at dette isvannet er for kaldt pr dags dato, det skal hjelpe til med denne sommer tempen som skal vare 10-12 dager frem i tid :)



Eg dro fra elva og ned mot der eg ikke vet ka heter, eg rigget opp backpacker teltet , kokte ny kafe og så russlet eg rundt på leit etter fisk...Fisken viste seg desverre ikke eneste gang i dag, og det skyldtes ikke mangel på insketer !

 Teltet er utmerket og ha med seg på korte dagsturer hvor du kanskje trenger litt le inni mellom, enkelt og slå opp og ned og veier lite..Fin å ha med på utkikkspost :)
 Piip Piip :)
Milo leker kamuflasje hund :)


Lenge uten og fiske , det gjør ingenting så lenge en har med foto kamera og en hund :)
Underholdning i massevis :)



Tror eg pakke sammen for i kveld, halv ferdige blogg , meneg får heller komme med del 2 en annen dag :) I mårra er tilbake til Elva litt lenger sørøst

2 kommentarer:

  1. Hei Fredrik,

    Kjekke og fine side du har,med fine bilder og tekst..Nå begyner sommeren for alvor og komme så da regner jeg med at du fortsetter med denne kjekke siden :)

    SvarSlett
  2. Hei , og takk for det Ronny :) Det vil bli mye og forhåpentligvis fine oppdateringer i løpet av sommeren :)

    SvarSlett